Biobeurs – BD-Workshops

Hieronder een overzicht van workshops op de Biobeurs 2016, die in samenhang met de BD-Vereniging zijn georganiseerd.

GROTE ZAAL – DONDERDAG 21 JANUARI 2016

WRR rapport over duurzaam voedsel: ‘Omslag kan zoals bij loodvrije benzine’

12.30 -14.00 uur Hanzezaal

Met Josta de Hoog-co-auteur WRR rapport, Marc Jansen-Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Jan Willem Erisman-Louis Bolk Instituut, Joost de Jong-Ministerie EZ onder leiding van Bert van Ruitenbeek-Ecominds en St. Demeter

In het recent verschenen rapport van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid ‘Naar een voedselbeleid’ staan aanbevelingen om te werken aan een veerkrachtig landbouw- en voedselsysteem met behoud biodiversiteit. Het rapport spoort bedrijfsleven en overheid aan om via heffingen op niet duurzame productie, duurzame productie te bevorderen en gelden voor het GLB te koppelen aan ecologische houdbaarheid en volksgezondheid. Wat gaan bedrijfsleven en overheid hiermee doen en hoe kan de bio-sector van deze aanbevelingen profiteren?

Land: Ruimte voor nieuwe boeren

16.15 – 17.45 uur Hanzezaal

Met: Hanny van Geel-boerin en Via Campesina, Piet van IJzendoorn-Zonnehoeve en Vereniging voor BD Landbouw, Inno Kock-Land of Seattle en startende boeren Martijn Meijers-tuinderij Landgoed Sevenaer, Alex van den Heerik-permacultuurtuinderij de Voedselketen, Wouter van Mill van tuinderij Croy en meer nieuwe ondernemers. Onder leiding van Klarien Klingen-Toekomstboeren en Maria van Boxtel-Landgilde

Nieuwe boeren zijn enthousiast om te werken in de landbouw. En ervaren ondernemers willen best ruimte bieden voor nieuwe initiatieven. Land om te starten is duur, maar samenwerken kan ook. Doe mee met de inspirerende bijeenkomst over ruimte voor nieuwe boeren. Hanny van Geel deelt haar heldere analyse over de toekomst van de landbouw: agro-ecologie en bedrijven voor de regio. Erna: verfrissende pitches over grondeigendom. En tot slot: een rondetafelgesprek met vier nieuwe boeren en tuinders – nieuwe opvolging, eigen start en innovatieve bedrijven. Kom ook en stel je vragen aan de toekomstboeren.

WOENSDAG 20 JANUARI 2016

Bedrijfsopvolging: hoe doe je dat?

14.00 – 15.00 uur Meerhal zaal D

Met Daniël Schuylenburg-Stadsboerderij Almere, Jan Harm Welleweerd- akkerbouwer in Zeewolde en Fred Willems -Kwekerij Vollenberg onder leiding van Helmer Wieringa en Maria van Boxtel, Landgilde

Bedrijfsopvolging: leuk en lastig? Hoe kom je als starter aan een volwaardig bedrijf? Binnen of buiten je familie, met een ideaal én bedrijfsrendement. Daniël Schuylenberg werkt op de Stadsboerderij Almere en Jan Harm Welleweerd op een biologisch akkerbouwbedrijf in Zeewolde. Zij nemen deel aan de intervisiegroep Flevojong van de BD vereniging voor een frisse blik op hun plannen. Fred Willems neemt Kwekerij Vollenberg over – in stappen. Welke afspraken maak je dan, waar moet je aan denken? Maria van Boxtel en Helmer Wieringa delen de ervaringen in Landgilde, de verbinder tussen nieuwe en ervaren biologische boeren.

Doorschakelen naar Demeter

15.30 – 16.30 uur Meerhal zaal C

Met Leen Janmaat-Louis Bolk Instituut, Petra Derkzen-Stichting Demeter

De sector groeit in kwantiteit. Te snelle groei leidt tot onbalans. Hoe zorgen we voor kwaliteit. Wat is voedingskwaliteit? Hoe ga je om met vitaliteit in plant en dier? Hoe verzorgen we de kringloop binnen het bedrijf en binnen de sector? Dat staat centraal in deze workshop. Een opstap naar het denken in samenhangen en een doorkijkje naar verdieping, meer daarover in de Demeter doorschakelcursus, deze start direct na Bio-beurs, in februari.

Nieuwe Richtlijnen, goede (natuur)voeding?

17.45 -18.45 uur Meerhal zaal C

Met Henny de Lint-Kraaybeekerhof

De nieuwe richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad, gepresenteerd in november 2015, leggen we naast de aspecten van duurzaamheid en biologisch (dynamische) natuurvoeding. De nieuwe richtlijnen spreken over voedingsmiddelen en voedingspatronen en niet meer over voedingsstoffen: zijn ze daardoor natuurvoedingsproef? En hoe zit het met duurzaamheid? Biologisch wordt niet specifiek genoemd. Zal er nu een natuurvoedingsschijf van vijf of duurzaamheidsschijf van vijf gemaakt worden door het Voedingscentrum?

DONDERDAG 21 JANUARI 2016

Samen grond financieren

11.45 -12.45 uur Meerhal zaal D

Met: Irene van der Voort-De Groote Voort en Jan Hoek-AA MA RB Meeuwsen Ten Hoopen, Accountants & Adviseurs onder leiding van Helmer Wieringa en Maria van Boxtel-Landgilde

Een gezonde bodem: dé basisvoorwaarde voor de biologische landbouw. Vooral mogelijk met een gezonde financiering van die grond. Veehoudster Irene van de Voort financierde uitbreiding van het bedrijfsareaal met een coöperatie van burger-investeerders door uitgifte van grondcertificaten via de Remeker Landcoöperatie. Jan Hoek, accountant en belastingadviseur bij MTH, vertelt over een formule met verpachting: bestaande eigenaren verpachten hun grond aan een nieuwe ondernemer. Kunnen we deze nieuwe mogelijkheden om samen grond te financieren ook bundelen? Laat je inspireren door deze formules om gronden te financieren voor overname, groei of de start van bedrijven.

Persoonlijke groei in je bedrijf

16.45 – 17.45 Meerhal zaal D

Met Petra Derkzen & Joke Bloksma-BD Vereniging.

Uitgangspunt van biodynamische (BD) beroepsontwikkeling is dat persoonlijke groei de basis vormt voor professionele groei en innovatie. Hoe je daar concreet, verdiepend en speels mee aan de slag kunt ervaar je zelf door het ter plekke te doen! Maak mee hoe stimulerend collegiale intervisie kan zijn.